Zenélni...

Hármas Cort bemutató, avagy Superstrat mustra százezer alatt!

2013. június 20. 17:23

Sokan nem szeretik az ár/szolgáltatás jellegű összehasonlításokat, mert az az álláspontjuk, hogy egy adott termék abszolút értelemben véve vagy jó, vagy nem. Ez persze igaz... mégis azt gondolom, hogy nem lehet egy lapon emlegetni egy sok-százezres, vagy milliós terméket – amellyel egy gyártó olyan profikat céloz meg, akik majd pénzt fognak keresni az eszközzel – és egy belépő, vagy középkategóriás terméket – amelyet mondjuk egy szülő vesz meg a zenét tanuló gyerekének, aki egy éve még a kamionokért rajongott, két hete jégkorongozó akart lenni, most pedig iskolai zenekart alapítottak és ec-pec kimetsz alapon dőlt el, hogy ő lesz a banda gitárosa. Ezért feltétlenül van létjogosultsága az ár/szolgáltatás viszony vizsgálatának. 

Néhány éve a Cort úgy döntött, hogy az elérhető árú kategóriákban új etalont teremt, melyet olyan komolyan is vett, hogy a versenytársak szép lassan lemaradoztak, mivel egy adott árkategóriában a Cort olyan minőséget és szolgáltatásokat kínált, amelyek a versenytársainál csak egy-két, néha pedig csak három árkategóriával feljebb volt megtalálható. A siker nem is maradt el, hiszen mára a Cort-ok fogalommá váltak és a gyártott kategóriákban az ajánlat csúcsán helyezkednek el. Ezzel együtt természetesen a dolgokat érdemes a helyükön kezelni... a maximuszok mindig a kategórián belül, vagy annak környékén értendők, hiszen nyilvánvalóan vannak olyan gitárok, amelyeknek a tremoló-rendszerük is drágább.

Térjünk is rá a lényegre. Mi is az a Superstrat gitár?! Ez a fogalom 1980-ban vált közismertté... valójában a Stratocaster tartalmi és formai továbbfejlesztését takarja, amely a gitárhősök gombaszerű szaporodásával elkerülhetetlenné vált akkoriban. Mindenki modernizált... nyígatta a tremolót, pengetés nélkül is félórás szólókat nyomott, tappaing-elt, óriási rack-es cuccokat halmozott fel és cicanadrágot húzott, amihez dauerolt hajat és magasszárú edzőcipőt viselt. Az ízléstelen külsőségeken túl persze valóságos szakmai igények is megfogalmazódtak, melyek alapján a gyártók igyekeztek egy olyan tremolót fejleszteni, ami az extrém igénybevétel ellenére is megőrzi a hangolást. Megjelentek a HSS hangszedő-leosztású, majd később a HSH leosztású gitárok (H=Humbucker, S=Single Coil). A menzúra hosszabb lett, 24 érintő került a fogólapokra, ezzel együtt már a formának is változnia kellett, hiszen csak így lehetett elérni a magasabb tartományokat. Összességében a gitárosok vágya az volt, hogy egyetlen hangszerben összpontosuljon minden „jóság”... akarták a tradicionális sound-ot, de közben a többszörösére gyarapodott játéktechnikákat is el akarták érni. Olyan gitárt szerettek volna, ami kiválóan szól a tiszta és a torzított kíséreteknél, ugyanakkor szólóban is egyedi, átütő a hangja, de nem gátolja, sőt inspirálja a legmodernebb játéktechnikák és a gyorsuló játék minden mozzanatát. Ez a mai napig egyetlen gyártónak sem sikerült maradéktalanul... s e tekintetben egyelőre még adósaink „a mindenre legjobb, és minden funkcióra alkalmas gitár legyártásával”. Lehet, hogy ez soha nem is fog elérkezni, ezért ma még be kell érnünk azzal a megállapítással, hogy a „Világ legjobb elektromos-gitárja” cím még nem odaítélhető... mivel jelenleg a különböző funkciókra, más-más gitárok bizonyulnak a legjobbnak és minden igényt egyetlen gitár sem tud egymaga kielégíteni. Az azonban tény, hogy a Superstrat jellegű gitárok mára a legsokoldalúbb, legtöbb műfajban jól használható hangszerekké váltak.

Ebbe a kategóriába tartoznak a jelenleg szemügyre vett modellek is. Itt fontos megjegyeznem, hogy ilyen minőségű és szolgáltatású hangszereket két évtizede csak igen leharcolt állapotban lehetett megszerezni 200.000Ft.- alatti áron.

Cort Aero 11 (79.000Ft.-)

- Konstrukció: csavarozott nyak
- Test: mahagóni, aszimmetrikus vékonyított
- Nyak: 3 db-ból, juhar
- Fogólap: rózsafa, 12" radius (305mm)
- Bund: 22 Large (2.7mm)
- Menzúra: 25.5" (648 mm)
- Berakás: fehér pont
- Kulcs: Die-cast
- Híd: Wilkinson VS50 II
- Hangszedő: Hot rail BKRSS-F & MMSB-M & MMHGB-R(HSS)
- Elektronika: hangerő, hangszín (push pull), 5 állású pickup kapcsoló
- Hardver szín: fekete nikkel (BN: Black Nickel)

 

A három gitár közül ezt azoknak ajánlom, akik szeretnének tiszta hangzásokat is használni a zenéjükben, blues-rock, funky-rock, jazz-rock és egyéb fúziókban gondolkoznak, továbbá nem éreznek ellenállhatatlan vágyat a tremoló szétrángatására, valamint képesek lemondani a kétoktávos nyakról. Az igazán szép vékonyított és egyben domborított test, a kézbe simuló és gyorsan játszható nyak azonnal elnyeri az ember tetszését. Be kell valljam, hogy az én ízlésemhez ez a hangszer áll a legközelebb, a teljes boldogsághoz számomra csak egy blokkolós kulcskészlet hiányzik, mivel így az egyébként nagyon kiváló Wilkinson tremolót csak kisebb műveletekre lehet használni.

Nagyon karakteres, vastag szólóhangszíneket sikerült beállítanom, amelyek a felső szegmensekben olyan fantasztikusan visítottak, hogy attól én is visítozni kezdtem. Egyébként az öt hangszedőállás mindegyike tökéletesen hozza azt, amit az ember elvár egy ilyen típusú gitártól. Külön kiemelném a nyaknál található Hot rail hangszedő hangját, amely Single méretű Humbucker és tényleg nagyon ízes, vastag hangzást tesz lehetővé. Szintén kiemelném a Coli Tap-os tónuspotmétert, amely egyébként mindhárom modellben megtalálható, de ebben a hangszerben igazán nagyszerű a léte. (A Coil Tap segítségével a Humbucker hangszedők felezhetővé válnak és egy a Single Coil hangszedők hangjához hasonlatos hangzást kapunk.)

Cort X-11 (89.000Ft.-)

- Konstrukció: csavarozott nyak
- Menzúra: 25.5" (648 mm)
- Test: hársfa, habos jávor fedlappal
- Nyak: 3 részből illesztett, U-formájú jávor
- Fogólap: rózsafa
- Berakás: cápafog
- Hangszedő: 2xEMG-Hz nyitott hangszedő + 1 Single Coil (HSH)
- Elektronika: hangerő, hangszin, 5-állású pickup kapcsoló, hangszedő felező kapcsoló
- Hardver szin: fekete
- Húrláb: Double locking-II tremolo
- Kulcs: Die cast
- Érintők: 24 Jumbo (2.9mm)

 

 

Ez a hangszer áll a legközelebb – tartalmilag és formailag egyaránt – ahhoz a gitárhoz, amit a 80-as években először Superstrat-nak neveztek. Tulajdonképpen a fent már leírtak szinte teljesen ráillenek. Egy ilyen gitár birtokában nekiugorhatunk a teljes gitárhős történelem megtanulásának és eljátszásának, amely egy-két tremolótechnikát leszámítva tökéletesen abszolválható lesz a gitáron. A kényelem, a gyorsan játszható nyak itt sem kérdés, ezt végül is ma már alaphelyzetnek tekinthetjük.

A megszólalásban megfigyelhető a kevesebb markáns hang, a mindenhol nagyon kiegyenlített hangzás. A tiszta hangok kevesebb fénnyel rendelkeznek, a torzított állásokban előtérbe kerülnek a közép tónusok. Elképesztő sustain figyelhető meg ennél a modellnél, ami nagyon jól jön a tremolóval tartott és hajlítgatott természetes és mesterséges felharmonikusokkal apelláló játéktechnikák esetében. Szinte akármeddig képes szólni a megpengetett hang még egy nem túl agyonhajtott Gain beállítás esetében is... ez valóban figyelemre méltó teljesítmény. A jellegében kevésbé karakteres megszólalásnak megvan az az előnye, hogy egy jobb erősítő és (vagy) multieffekt segítségével szinte bárkinek a sound-jához hasonlatos hangzást beállíthatunk vele. (Sosem lesz pont olyan, de nagyon tud hasonlítani.) A hangszert azoknak ajánlom, akik még nem döntöttek egy adott irányzat mellett, ebből is és abból is tetszik nekik valami a rockzenei irányzatokon belül, esetleg szeretnének sokféle virtuóz gitárjátékos hangzásához idomulni, azok kombinációival kísérletezni.

Cort EVL-K4 (99.000Ft.-)

- Konstrukció: csavarozott nyak 
- Menzúra: 25.5" (648 mm) 
- Test: mahagóni 
- Nyak: juhar, modern C
- Fogólap: rózsafa, 15 3/4" Radius (400mm)
- Berakás: EVL Pentagram körök
- Hangszedők: EMG-HZ H4, EMG-HZ S3, EMG-HZ H4 (HSH) 
- Elektronika: hangerő, hangszín (push-pull), 3 állású kapcsoló 
- Hardware Szín: platinum 
- Híd: Double locking-III tremoló 
- Bundok: 24 Jumbó (2.9mm) 

 

 

Ennek a hangszernek az egész lénye a modernebb rock-metal zenék kedvelőinek kínál csemegét. A megjelenése, a tapintása és a hangzása egyaránt felér egy zúzdára, vagy shredding-re való felszólítással. A nagyszerű és kényelmes nyak itt is alapállapot, a tremoló egy-két technikát leszámítva szinte minden trükkben partner. A teljesen mahagóniból készült test nagyon jól kezelhető, kiegyenlített hangzást eredményez.

A megszólaló hang teljesen összhangban van a fent leírtakkal, az EMG-HZ hangszedők teszik, amit elvárhatunk tőlük... egy markáns, harapós – amolyan szól, mint az állat – sound-ot képzeljünk el, sok középmagas és határozott magas tartományokkal, konkrét mélyekkel, amelyek igen jó helyen találhatók a hangspektrumban. Tehát nem a nyolcvanas évek végi harsogós, recsegős, vagy épp a kilencvenes évek eleji mélytől fulladós hangkarakter ez, hanem egy olyan igazi XXI. századi „atomrock” sound. Mivel a hangszer tremolós, így nem kezdtem hozzá a lehangolásához, pedig szinte könyörgött érte. Véleményem szerint már egy hanggal lejjebb hangolva is igen nagy élményt kínál azoknak, akik e zenék szerelmesei.

Andrásik Remo